Natuur & Techniek
15/02/2024
Leestijd 3-4 minuten

Natuurlijk dichtbij

Het kriebelt! Je voelt dat de lente steeds dichterbij komt. Dit keer vier boeken over de natuur van dichtbij, bomen, vogels en kriebelbeestjes. Gooi na het lezen van deze boeken de deuren maar open en zoek de natuur dichtbij op. Laat de lente maar komen!

Hoe groeit een boom?
Als je alles wilt weten over bomen, dan moet je dit informatieve prentenboek lezen. Je leert namelijk heel wat bij! Door de transparante pagina’s zie je eindelijk door de bomen het bos. De boom komt hierdoor echt tot leven. Je leert over de groei van een zaadje tot een boom. Over een boom die nieuwe bladeren krijgt en bloemen met stuifmeel produceert. Je leert hoe fotosynthese werkt en dat bomen vruchten en zaden kunnen krijgen. Dat bomen een woonplaats bieden aan insecten en dieren. Daarnaast is er aandacht voor de wortels onder de grond, de verkleurende bladeren en de humus die ontstaat van de dode bladeren. Al deze informatie kun je fantastisch in je groep inzetten. Laat dit boek je bewust maken van het feit dat deze reuzen uit de natuur onmisbaar zijn voor iedereen!

Mijn eerste boek over bomen
Hannah Alice
Prijs: € 14,99

Maak tien vrolijke vogels!
In dit bijzondere prentenboek vind je bouwplaten van allerlei verschillende vogels die je in elkaar kunt zetten tot een echte vogel. Gemaakt van prachtig materiaal dat je na gebruik ook weer terug kunt plaatsen in het boek. Geweldig om te gebruiken in je groep op bijvoorbeeld een kijktafel of tijdens een kringactiviteit. Eens een kartonnen vogel vasthouden die op een echte vogel lijkt, vergeten de kinderen nooit meer. Het zijn allemaal vogels die de kinderen in hun eigen leefomgeving kunnen tegenkomen. Zoals de merel, de ekster, de pimpelmees en nog veel meer. Achter in het boek bevindt zich een informatiegedeelte over alle vogels. Hierin staan korte verhalen die je kunt voorlezen of verhalend aan de kinderen kunt overbrengen. Veel plezier met het overbrengen van de magie van de vogels die af en toe voor ons mensen wat cadeautjes, veren, uit de lucht laten vallen!

Veren maken de vogel
Lauren Fairgrieve
Prijs: € 14,99

Ontdek alles over kriebelbeestjes
Je krijgt er gewoon de kriebels van. Het boek staat vol met kriebelbeestjes die kinderen om en in het huis tegen kunnen komen. De mier, de langpootmug, de gewone huisspin, de naaktslak en de pissebed en nog veel meer kriebelvriendjes wandelen, vliegen of kruipen langs in dit kleurrijke informatieboek. Geweldig voor nieuwgierige kinderen die geen genoeg krijgen van informatie over beestjes. Bij ieder kriebelbeestje staan kriebelbeestjesfeitjes vermeld, zoals de levensduur, het voedsel wat het beestje eet en de leefomgeving waar het beestje leeft. Wisten jullie trouwens dat een regenworm vijf harten heeft en dat slakkenbloed groen is? Dit en nog meer wist-je-datjes vind je in dit boek. En mocht je door alle beestjes het bos niet meer zien, dan heeft het boek achterin een register waar je alle beestjes die je hebt gevonden binnen en buitenshuis nog eens aan kunt kruisen.

Mijn eerste kriebelbeestjesboek
Zoë Ingram
Prijs: € 14,99

Denk aan de natuur
Een leerrijk avontuur voor natuurhelden. Willow en zijn wollige blauwe vriendje Warre worden verrast door een grasmaaier die het gras heel kort en mooi wil maken. Maar vinden de dieren dit ook zo mooi en fijn? De natuur weet toch best wat ze nodig heeft? Ze zorgt er namelijk voor dat alles bloeit en tot zijn recht komt. Helaas denken mensen hier soms anders over en dit komt niet altijd ten goede van de dieren. Willow neemt Warre en de lezer mee op pad om de wonderen van de natuur te tonen. Dat insekten en vogels lievelingsplanten hebben en hoe een bestuiving bij een plant werkt. Achter in het boek vind je een legenda die je kunt gebruiken om alle dieren en planten die in het boek getekend staan op te zoeken en te bekijken. Naast dit prentenboek hebben Willow en Warre ook een prentenboek waarin ze zich samen met de dieren klaar maken voor de herfst en de winter.

Willow en Warre laten alles lekker wild
Yasmine Versteele
Prijs: € 18,95