Profile

HJK draait om de wereld van het jonge kind

Logo categorie
Sociaal-Emotioneel
04/02/2019
Leestijd 3-5 minuten
Geschreven door Yvette Overmars-M...

Gevoeligheid

Iedereen is anders. De een is gevoeliger dan de ander. HSP, hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit zijn termen die we steeds vaker gebruiken. Maar wat betekenen die aanduidingen? Menig volwassene zal het moeilijk vinden om de betekenis onder woorden te brengen. Er zijn niet voor niks boeken vol over geschreven. Maar hoe kan een kind het dan begrijpen? Ook voor kinderen zijn er tal van verhelderende boeken.

Save the children

Ik prik
De Superdieren-reeks bundelt heerlijke prentenboeken waarin persoonlijke groei van kinderen centraal staat. Ik prik is een mooi ontwapenend boek over een egel die hoogsensitief is. De prachtige, prikkelende en aaibare illustraties brengen die gevoelige egel tot leven. Egel prikt, maar liever doet hij dat niet. Maar soms wordt het hem te druk, dan prikt hij per ongeluk alle ballonnen op een feestje stuk. Iedereen gilt dan van schrik. En Egel? Die schaamt zich de stekels uit zijn rug. Hij komt liever niet meer terug. Hoe ga je om met zoveel prikkels? Gelukkig kan Schildpad Egel helpen. Hij vertelt dat het hem ook weleens te veel wordt. Te druk. Te luid. Te vlug. Schildpad trekt zich dan een poosje in het knusse donker terug. Een schildpadschild en stekels voelen anders dan een vacht. Maar vanbinnen zijn zij allebei gewoonweg lekker zacht. Want zichzelf zijn, dat is Egel zijn superkracht! Hoogsensitieve kinderen krijgen prikkels vaak ongefilterd binnen. De prikkelarme momenten zijn daarom heel erg nodig, zeker in de klas.
Op de website van uitgever Lannoo vind je een inspirerende lesbrief die je kunt gebruiken in je groep bij dit bijzondere boek (https://issuu.com/uitgeverij-lannoo/docs/lesbrief_ik_prik).
Hierin vind je een voeldoosopdracht, een versje, een sorteerspel, een luisteropdracht en tot slot een echt klassenfeestje met egelprikkers.

Draakje Vurig op school
In het eerste prentenboek van Draakje Vurig hebben kun je kennismaken met het enthousiaste, wilskrachtige, maar o zo gevoelig heethoofdje Draakje Vurig. Draakje Vurig is hooggevoelig, maar heeft ook een hele sterke wil. Dit brengt hem soms in situaties waarvan hij niet meteen weet hoe te handelen. Als je namelijk heel goed weet wat je wilt en niet wilt, dan kan dat best eens moeilijk zijn op school. Daar wordt vaak voor je bepaald wat je moet doen. Heel mooi om te zien hoe in dit nieuwe deel over Draakje Vurig de schoolsituatie aan bod komt. Hoe gevoelige kinderen overprikkeld kunnen raken door de intense beleving van de dag, de geluiden en emoties van zichzelf en van anderen. Het boek laat kinderen kijken naar het gedrag van Draakje Vurig, maar indirect ook naar hun eigen gedrag zonder ze daar direct op aan te spreken. Als je iets graag wilt en het lukt niet, hoe voel je je dan? Achter in het boek zit een Draakje Vurig-spanningsmeter die je voor ieder kind in zou kunnen zetten die deze nodig heeft. Mooi materiaal om met je eigen ‘draakje’ mee aan de slag te gaan.

Vandaag voel ik me…
Gevoeligheid is een van onze basiseigenschappen. Maar welke gevoelens zijn er allemaal en hoe verwoord je deze? In dit boek staan 26 van onze verschillende gevoelens die je kunt hebben. De gevoelens zijn geordend op volgorde van het ABC, zodat je de letters ook nog een rol kunt laten spelen binnen dit thema. Van afwezig, bijzonder, chagrijnig, dapper tot welkom, xl, yes en zzzzz. Benamingen van gevoelens die prachtig geïllustreerd zijn, waardoor het woord een nog diepere gevoelsbetekenis krijgt.
Prenten die het kijken waard zijn. Een tweede kijkje brengt je tot een nog diepere betekenis. Magisch! Achter in het boek vind je de En jij? Hoe voel jij je?- lijst, waarin je je eigen of de gevoelens van de groep op alfabet kan noteren.

Langmuts op school
De Langmuts-reeks is geschreven voor alle kleine helden die hun plek vinden in een woelige wereld. Langmuts vindt het leuk om op school letters te leren, om naar de verhalen van de juf te luisteren, om mooie werkjes te maken, om met zijn vriendjes te praten en te spelen op het plein. Maar er zijn ook dingen die Langmuts niet zo leuk vindt. Dat het zo warm is in de klas of juist heel koud. Dat er altijd lawaai is. Dat de juf soms met een boze stem praat. En dat er vaak iets gebeurt dat hij niet verwacht! Langmuts is meestal heel moe als de school uitgaat. Soms voelt hij zich boos of heeft hij pijn in zijn buik. Of moet hij huilen zonder dat hij eigenlijk weet waarom. Hij voelt zich dan gewoon niet fijn. Gelukkig is Langmuts vindingrijk en gebruikt hij zijn muts om voor zijn ogen te houden als hij iets spannends ziet. Voor zijn oren te houden als hij iets spannends hoort. Voor zijn neus te houden als hij iets vies ruikt en soms over het gehele hoofd te trekken als hij genoeg heeft van alles om hem heen. Maar soms is zelfs de muts niet genoeg. Gelukkig heeft Langmuts een juf die hem begrijpt en samen met hem een stilteplekje creëert waar hij zich terug kan trekken als hij dat nodig heeft.
Hooggevoelige kinderen hebben de behoefte om zich terug te kunnen trekken in een prikkelarme omgeving om zo tot rust te komen. Dit kan een stilteplekje zijn zoals bij Langmuts, maar ook een rustgevende activiteit kan ten goede komen. Op deze manier laadt de batterij van de leerling en misschien ook wel van de leerkracht weer op.

Book iconLiteratuurlijst
  • Crabeels, K. & Van Hove, J. (2018). Ik prik. Tielt, BE: Lannoo.
  • Intrabartolo, J., Olphen, J. van, & Goudappel, M. (2018). Draakje Vurig op school. Bennekom: Scrivo Media.
  • Intrabartolo , J. & Zeeuw, D. de (2016). Langmuts op school, Bennekom: Scrivo Media.
  • Moniz, M. (2018). Vandaag voel ik me… Amsterdam: Querido.

Yvette Overmars-Mauritsz