‘Wat wil je later worden?’ vroeg de juf.
Het was in de derde klas.
Ik keek haar aan en wist het niet.
Ik dacht dat ik al iets was.
-Toon Hermans-

Leer anders te kijken
Natuurlijk kun je niet alleen iets worden of zijn als mens. Een boom heeft ook zijn wensen. De eik wil graag een eikenhouten kast worden. Dat lijkt de beuk ook wel wat. Maar helaas is hij geen eik, dus kan hij nooit een eikenhouten kast worden. De beuk weet wel wat hij dan wil zijn: speelgoed, dat lijkt hem wel wat. Voordat je dit boek leest, denk je bij veel materialen dat ze van hout zijn gemaakt. Maar niet al het hout is uit hetzelfde hout gesneden. Na dit boek kijk je anders naar al deze houten materialen en zie je de eik, beuk, berk, knotwilg, populier, fijnspar, esdoorn, treurwilg, es en paardenkastanje terug in wat ze later zijn geworden.

Ik wil een wiegje worden, zei de wilg
Bette Westera & Henriette Boerendans
€ 15,99

Dilemma’s oplossen
We willen kinderen laten weten dat alles kan. Worden wat jij wil! Maar wat als je leerkracht je vraagt wat je later worden wil en dat je dan ook nog zo verkleed naar school mag komen? Dan heeft Ramses een dilemma. Ramses weet het namelijk helemaal nog niet. Wat wil hij later worden? Samen met zijn buurmeisje bespreekt hij zijn dilemma en bekijken ze allerlei beroepen. Toch vindt Ramses niet wat hij zoekt. Totdat zijn opa hem op weg helpt. Zijn opa snapt namelijk heel goed dat Ramses geen antwoord heeft op deze moeilijke vraag. Samen lossen ze het dilemma op. Ramses vertelt zijn leerkracht en zijn klas: ‘Ik ga van alles worden later. Maar voorlopig blijf ik lekker mezelf.’

Wat wil jij later worden?
Sanne Ramakers & Merel de Vink
€ 15,95

Een blik op de toekomst
Hoe heerlijk zou het zijn om iedere dag van de Kinderboekenweek, maar eigenlijk ook alle dagen daarna, te beginnen met poëzie? Gedichten over alles wat je kunt zijn of al bent. Voor groot en klein voor ieder wat wils. Dit heerlijke boek vol met gedichten neemt je mee in alle verrassende beroepen en uitvoeringen die je kunt zijn. Van fietsenmaker tot ridder, van astronaut tot plaatjesmaker, van boom tot hartendief, van postbode tot klein. Want: ‘Later lijkt nu nog heel ver weg, maar komt per nachtje dichterbij. En opeens: dan ben je er. Later lijkt me best wel fijn, want je kunt dan alles worden. Dus word ik als ik groot ben gewoon weer lekker klein.’

Later wil ik klein worden
Job van Gelder
€ 15,99

Ontdek alle beroepen!
Een thematitel van de Kinderboekweek. Met geweldige kinderversjes over de meest gangbare beroepen, zoals: kapper, bakker, dokter, boer en piloot. Maar ook verrassende, zoals: uitvinder, minister-president, bibliothecaresse en pretparkdirecteur. Maar ook het mooiste beroep van de wereld, dat van juffrouw. ‘De juffrouw is de liefste, de grootste, de beste, ze is de knapste van de klas. Ik wou dat ik al juffrouw was.’ Op Spotify vind je een aantal van de gedichten in liedvorm, maar natuurlijk is het zelf begeleiden het leukst. Check voor de akkoorden van de liedjes de site van de makers: www.erikvanosenellevanlieshout.nl. Doe-tips, de kleurplaat en een tekenworkshop vind je op: www.miesvanhout.nl.

Ik weet wat ik worden wil
Erik van Os, Elle van Lieshout & Mies van Hout
€ 14,99