Breinhelden
Deze uitgave beschrijft een programma dat ontwikkeld is om in twintig weken gericht te werken aan de executieve functies van jonge kinderen. Effi en Furon zijn de breinhelden van dit programma. Zij zijn in het bezit van Breinkrachten en zetten deze in bij het leren en ontwikkelen.
De auteurs gaan uit van tien Breinkrachten (executieve functies) en geven deze een eigen naam, zoals de ‘Onthoud- & Doekracht’ (werkgeheugen), de ‘Buigkracht’ (flexibiliteit) en de ‘Stopkracht’ (inhibitie). Elke afzonderlijke kracht wordt uitgelegd en er wordt aangegeven wat je als professional, of ook wel ‘Breinkrachtversterker’, kunt doen of vragen om deze krachten te versterken. Na deze theoretische uiteenzetting volgt de twintigweekse opbouw, waarbij per week twee Breinkrachten centraal staan. Volg je deze opbouw, dan moet je deze publicatie zien als een methode en de vraag is of je dat wilt? Hoewel er steeds aangegeven wordt dat bepaalde Breinkrachten in het licht van de ontwikkeling gezien moeten worden, kun je je afvragen in hoeverre we mogen verwachten dat executieve functies bij jonge kinderen ontwikkeld zijn? Leerlingen die niet weten hoe ze hun taak aan moeten pakken, moeite hebben om niet voor hun beurt te praten en niet in staat zijn om hun emoties te reguleren, klinkt dat niet als een gemiddelde kleuter? Er worden zeker leuke activiteiten beschreven die je best eens een keer in je groep zou kunnen aanbieden en dat is misschien wel hoe je deze publicatie zou moeten gebruiken, als een ideeënboek!