Sociaal-Emotioneel
11/11/2019

Wonderlijke winter

Aan het einde van het jaar wordt het eerder donker. Hierdoor zie je de sterren beter in de lucht. Door de kou van buiten trekken we ons weer meer naar binnen. Lekker warm bij de kachel of bij elkaar. We steken in huis gezellige lichtjes en kaarsjes aan. Want de heerlijke avondjes zijn weer gekomen. Deze sfeer vind je terug in deze boeken!

Een waardevolle opvolger
Na het wonderlijke boek De kleine walvis mogen we nu genieten van De kleine walvis in de winter. Dit boek evenaart zijn eerdere editie helemaal. Hoofdpersoon Boy, die vorig jaar een kleine walvis redde, is zijn vriend niet vergeten. Maar de kleine walvis is Boy ook niet vergeten. Dit is maar goed ook. Want wanneer het winter wordt en Boy zijn vader niet thuiskomt van het vissen zit er voor Boy maar een ding op. Hij gaat zijn vader zoeken, maar hij raakt verdwaald in de sneeuw. Maar door de hulp van de walvis en zijn familie brengen ze Boy terug naar het eiland en naar zijn vader.

De kleine walvis in de winter
Benji Davies
€ 14,99

Boodschap: iedereen hoort erbij
Het boompje in het bos vertelt het verhaal over een boompje dat anders is dan de andere. Hij is scheef naar links gegroeid in plaats van recht naar boven. Prachtige tekeningen nemen je mee in het leven van het boompje. Het boompje dat wanneer alle mensen voor kerst een boom uit komen zoeken door niemand mee naar huis genomen wordt uit het bos. Heel eenzaam en verdrietig blijft hij achter. Gelukkig zijn de dieren er om hem te troosten en te versieren. Wanneer er dan ook nog een ster op het boompje neerdaalt voelt het boompje zich precies zoals hij wilde zijn: een boompje in het bos. Helemaal goed zoals hij is.

Het boompje in het bos
Yuval Zommer
€ 15,95

Klein gebaar, grootse impact
Er was eens een klein, bruin vogeltje. Het vogeltje wast en strijkt in de week voor kerstmis zijn zeven warme truitjes voor de koude dagen. Elke dag trekt hij een ander truitje aan en gaat ermee naar buiten. Maar buiten komt hij elke dag een ander dier tegen dat het heel koud heeft. Het vogeltje bedenkt zich geen minuut en geeft iedere dag een dier zijn truitje. Totdat hij zelf niks warms meer heeft. Een speciale man neemt het bevroren vogeltje mee naar huis en daar krijgt hij een heel speciaal rood truitje. Mooi boek over hoe je beloond wordt na het goede te doen voor anderen. Waarin zelfs het aftellen op een speelse wijze wordt geoefend.

De zeven kersttruitjes
Jan Fearnly
€ 14,95

Mooi verhaal over leren te delen
Mol woont diep onder de grond. Hij houdt van zijn knusse huis met holletjes en gangetjes. Maar soms voelt hij zich een beetje alleen in het donker. Hij wenst: ik wou dat alle sterren van de wereld van mij waren. En zo gebeurde er een wonder. Overal waar hij keek, stonden ladders die naar de hemel gingen. Zo kon Mol alle sterren plukken en bracht ze naar zijn huis. Zijn huis was schitterend zo vol met licht. Maar de hemel was donker. Het maakte de andere dieren in het bos verdrietig. Het was zo donker in de nacht. Dit kon alleen Mol veranderen, want de sterren zijn van iedereen. Een magisch verhaal over vriendschap, sociaal zijn en leren de mooie dingen van de wereld te delen.

Mols speciale ster
Britta Teckentrup
€ 13,50