Taal
16/12/2021

Nationale Voorleesdagen 2022

Gelukkig voorleesjaar allemaal! Om het jaar goed te beginnen, starten we deze maand met de Nationale Voorleesdagen van 26 januari tot en met 5 februari. Wellicht heb je op je locatie een voorleesontbijt georganiseerd of maak je gebruik van de boeken uit de Prentenboek Top 10. Deze vier toppers moet je lezen!

Een grote fantasie
Dit jaar is dit prentenboek het Prentenboek van het Jaar. Tijdens de Nationale Voorleesdagen verschijnt hiervan de mini-editie met een echt vingerpop-monstertje. Het ideale prentenboek voor ieder kind dat nooit genoeg krijgt van voorlezen. Een boek dat begint met de zin: ‘Dit is een kort verhaal.’ Maar het blijkt geen kort verhaal te zijn. Een jongen met een grote fantasie verzint iedere keer weer meer monsters die hij moet vangen. Dit spannende thema, wat in ieders kindergedachte een thema kan zijn, wordt op een vrolijke wijze besproken. Voorlezen neemt namelijk mooie bijkomstigheden met zich mee. Soms maakt het gedachten bespreekbaar en lost het ook problemen op. Even aandacht voor elkaar met of zonder monsters.

Maar eerst ving ik een monster
Tjibbe Veldkamp
€ 14,99

Hoog-laag, diepte-hoogte
Heertje en Meneertje doen je denken aan Buurman en Buurman. Twee mannen die samen niets liever doen dan bouwen, timmeren, zagen, zingen, schaven, metselen en sjouwen. Ze starten met het maken van een bouwkeet. Daarna graven ze een gat. Waar Meneertje wil weten wat er in de diepte zit, wil Heertje de hoogte in. Begrippen als boven-beneden, hoog-laag, diepte-hoogte komen meerdere malen voorbij. Daardoor supermakkelijk in te zetten in je groep. Maar zo’n eind uit elkaar wonen, was helemaal niet leuk. Door de makers van dit boek is het uitvergroot, zodat je de bladzijde moet draaien en hierdoor lijkt en voelt de afstand nog groter. Heertje en Meneertje komen daarom gelukkig na wat wikken en wegen bij elkaar en worden samen gelukkig in het midden.

Heertje en Meneertje
Erik van Os & Elle van Lieshout
€ 15,00

Verbeelding op rijm
Een boek met een geheime kaft die uitgevouwen kan worden tot een poster van het eiland. Maar hoe komt zo’n eiland nu tot stand? Dit zie je in het boek Het eiland van Olifant! De kleine olifant viel op een dag in de zee. De golven namen hem mee. Hij dreef al uren rond toen hij een klein eiland vond. Op dat kleine eiland was hij eerst alleen, maar al snel komen er andere dieren heen. Samen maken ze het kleine eiland groot. Een plek waar iedereen genoot. Heerlijk boek op rijm met kleurrijke illustraties dat tot de verbeelding van kinderen spreekt. Perfect om te gebruiken bij het thema ‘Bouwen’, maar ook bij de begrippen klein en groot of als start van een filosofisch gesprek.

Het eiland van Olifant
Leo Timmers
€ 16,99

Prachtige billen!
Kinderen smullen bij uitstek van verhalen over billen. In De ridder zonder billen gaat de ridder op zoek naar billen. Want in het heetst van de strijd raakte de ridder zijn billen kwijt. Zonder billen leven is niet te doen. Daardoor gaat de ridder op weg door het billenbos naar de billenwinkel. Daar was zoveel keus, welke zouden de juiste voor hem zijn? Hij kocht de harige, daarmee zou hij een échte stoere ridder zijn! Hij vond een prinses, zij vond zijn billen prachtig en hij de hare zacht. Zo werd hij een echte prins die alle dagen lacht! Voor iedereen die geen genoeg kan krijgen van de ridder: in deel 2, De prins zonder billen, lees je verder over zijn avonturen.

De ridder zonder billen
Levina van Teunenbroek
€ 12,99