Sociaal-Emotioneel
27/01/2021

Ik rouw van jou

Ik rouw van jou, ik rouw van jou, omdat ik zóveel van je hou. Levende rouw, rouw, verlies en verdriet zijn thema’s die in eenieder zijn leven langskomen. Vaak wensen we dat ze onze deur voorbijgaan. Laat het toe, laat het er gewoon zijn. Verdriet toelaten is ook een vorm van sterk zijn. Dit keer vier koesterboeken die je in moeilijke tijden kunnen ondersteunen.

Omgaan met verdriet
Iedereen is weleens verdrietig. Het kan je overvallen en verrassen. Dit boek laat je zien wat er gebeurt als verdriet onverwachts voor je deur staat. Als je het binnenlaat, ontdek je dat dit bezoek meer kan zijn dan je vermoedt. Verdriet volgt je overal en komt zo dichtbij dat je bijna niet meer kunt ademhalen. Je kunt proberen het te verbergen, maar misschien hoeft verdriet alleen maar te weten dat het er mag zijn. Verdriet is een turquoise geest die er ineens is en op eens ook weer weg kan zijn. Naast dit mooie boek heeft Eva Eland Waar geluk begint geschreven. Prachtige boeken om naast elkaar te gebruiken, want verdriet en geluk liggen soms dichtbij elkaar.

Als verdriet op bezoek komt
Eva Eland
€ 14,99

Levende rouw bespreekbaar maken
Boeken over rouw en verlies zijn er in allerlei soorten, maar een boek waarin de levende rouw besproken wordt, zijn er nog maar weinig. Papa draak wordt niet meer beter is er een van. Helaas komt levende rouw voor in het leven van jonge kinderen. Wat als je een klein draakje bent en je vader ineens ziek wordt. Die grote draak die je leerde vuurspuwen, wordt zo ziek dat hij niet meer beter kan worden. Dan ben je verdrietig en soms boos. Dit mooie boek neemt je mee tijdens de ziekte, de dood en de rouw om papa draak. Op een eerlijke liefdevolle manier wordt het verhaal verteld over een terminaal zieke ouder. Het verhaal, gemaakt door mama draak, is gebaseerd op het verhaal over een ouder met ALS.

Papa Draak wordt niet meer beter
Sasha Groen
€ 14,99

Afscheid nemen uitgediept
De kleine herinnering zoals warme melk met honing is voor kleine beer de mooiste die er is. Maar herinneringen aan iemand van wie je houdt en die er niet meer is, kunnen je ook verdrietig maken. Het is fijn om in deze situaties vrienden om je heen te hebben die er voor je zijn. Voor de winterslaap genoten kleine en grote beer elke avond van warme melk met honing en van veel gezelligheid samen. Helaas is grote beer er niet meer na de winterslaap. Warme illustraties laten je de rouw van de kleine beer zien. Een ontroerend mooi prentenboek over afscheid nemen van iemand die een grote rol had in je leven.

Warme melk met honing
Frank Daenen
€ 17,50

Missen bespreekbaar maken
Missen doet iedereen op zijn eigen manier. Zo ook de jongen Babu. Zijn oma zei: ‘Als je je verdrietig voelt omdat ik er niet meer ben, juist dan ben ik heel dicht bij je.’ De tekst laat zien dat Babu op zoek gaat, maar zijn oma niet kan vinden. De illustraties laten je het verhaal van het wonder van de tekenen zien. Ontdek door te kijken hoe je overal tekenen kunt zien van de liefde, de aandacht en de aanwezigheid van die ene die lijfelijk niet meer aanwezig is. Maar toch altijd dichtbij. Magistraal gemaakt. Het verhaal geeft troost en hoop voor jong en oud. Wie gemist wordt, is nooit ver weg. Een boek met een gouden randje.

Altijd dichtbij
Mark Janssen
€ 16,95