Sociaal-Emotioneel
30/12/2020

De Nationale Voorleesdagen 2021

Gelukkig voorleesjaar allemaal! Om het jaar goed te beginnen, starten we deze maand met de Nationale Voorleesdagen van 20 januari tot en met 30 januari. Wellicht heb je op je locatie een voorleesontbijt georganiseerd of maak je gebruik van de boeken vanuit de Prentenboek Top 10. Met deze vier van de tien toppers trap je het nieuwe jaar met succes af!

Maak er een rijmfeest van!
Wat kan rijmen toch heerlijk zijn! Iedere bladzijde van dit kleurrijke boek neemt je mee met de avonturen van Thomas. Thomas is op weg naar het feestje van zijn oma. Onderweg belandt hij in de meest bizarre situaties. Een hilarisch verhaal vol vette pech! Kinderen zullen hiervan smullen, want de zinnen rijmen namelijk altijd op een grappig, niet altijd hardop uit te mogen spreken woord. Hiermee krijgt schrijver en illustrator Harmen van Straaten de lachers meteen op zijn hand. Want wat zou jij rijmen op deze zin? ‘Snel rent Thomas achter hem aan. Om de hoek ziet hij twee vrouwen staan. Ze beginnen meteen keihard te gillen. Allebei hebben ze dikke vette …’

Wat rijmt er op stoep?
Harmen van Straaten
€ 14,99

Gespreksstarter over eerlijk delen
Samen delen is voor jonge kinderen het moeilijkste wat er is. Ook voor Beer en Wezel. Beer vindt op weg naar huis drie paddenstoelen. Zijn vriend Wezel is heel blij met de paddenstoelen. Hij neemt ze mee naar de keuken en maakt ze met liefde klaar. Wezel maakt ze schoon, bakt ze even aan en laat ze even lekker sudderen. Daarna gaan de twee aan tafel. Beer verdeelt de paddenstoelen. ‘Eén paddenstoel voor jou en één paddenstoel voor mij, en nog één voor mij.’ Daar is Wezel het niet mee eens. De twee vrienden doen er alles aan om elkaar te overtuigen waarom zij de derde paddenstoel moeten krijgen. Maar waar twee honden vechten om een been, loopt de derde ermee heen.

Eén voor jou, twee voor mij
Jörg Mühle
€ 13,99

Over vriendschap en missen
Een innemend verhaal met betoverende illustraties van Linde Faas over een jongen en een walvis. Meer heb je niet nodig voor dit mooie verhaal over vriendschap. Sam is een jongen die graag alleen is. Tot er ineens iemand opduikt. Iemand om mee te spelen. Iemand om mee te ontdekken. Iemand om zich mee te verwonderen. Sam heeft iets wat hij nog niet eerder had. Sam heeft een vriend en is niet meer alleen. Het geeft hem een heel fijn gevoel. Totdat hij weer naar huis moet en zijn vriend heel erg mist. Dan weet Sam het zeker. Thuis is niet waar je bent, maar met wie je bent.

De jongen en de walvis
Linde Faas
€ 14,95

Boodschappen over echtscheiding
Dit boek sluit aan bij het thema echtscheiding. Een prachtig boek dat geen zware lading met zich meedraagt. Tussen de regels door geeft het veel boodschappen mee. Veel kinderen uit gescheiden gezinnen zullen het herkennen. Nesta is een jongen die een mooi cadeau krijgt. Een ingelijste foto van zijn kat Bardo. De foto is voor op zijn kamer bij papa, want als hij daar is, mist hij Bardo ontzettend. Op een dag neemt hij Bardo mee in een rugzak. Bardo wil niet in het appartement van papa zijn, hij wil naar buiten. De kat springt naar het balkon van de buurvrouw, want daar woont een hele mooie poes. De poes en Bardo vinden elkaar leuk en de buurvrouw en papa ook.

Kom je mee?
Sjoerd Kuyper
€ 14,99