De verdieping: tijd voor reflectie?
Wij duiken elke maand in de archieven en verzamelen voor jou waardevolle artikelen om je verder in te verdiepen.

Januari is vaak dé maand van reflectie. Hoe professionaliseer je je groepsaanpak of jezelf?
Iedereen loopt in zijn of haar werk of professionele ontwikkeling weleens tegen knelpunten aan. Wat doe je dan? Hoe zoek je met collega’s naar mogelijke oplossingen? Wat betekent dat voor jouw ontwikkeling? Even pas op de plaats. Hoe professionaliseer je jezelf binnen of buiten de school? We hebben enkele artikelen voor je verzameld die aanzetten tot reflectie.
Onderzoek in je eigen praktijk – Annika de Haan (2017)
Het woord ‘onderzoek’ roept ongetwijfeld allerlei beelden bij je op. Misschien wel van een verstrooide professor in een laboratorium? Onderzoek kan een rol spelen in je eigen praktijk. Sterker nog, als pedagogisch medewerker en leerkracht kun je zélf onderzoek doen.
Download gratis dit artikel
Interdisciplinair samenwerken – Dorien Stolwijk en Chiel van der Veen (2020)
In de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor de professionele ontwikkeling van medewerkers in de kinderopvang, om zodoende de kwaliteit van de kinderopvang te vergroten en de ontwikkeling van kinderen te bevorderen. Tegelijkertijd zien we ook dat er steeds meer samenwerking wordt opgezet tussen de kinderopvang en het primair onderwijs.
Lees dit artikel
Onderwijsvernieuwing: wat werkt? Bert van Oers (2023)
Onderwijsvernieuwing is noodzakelijk. Bij ‘vernieuwingen’ gaat de invloed op de onderwijspraktijk dieper, doordat deze ook een andere visie op leren, onderwijzen en ontwikkeling vragen. Hoe pak je vernieuwing het beste aan?
Lees dit artikel
Kartrekkers in de onderbouw – Alma Rikkerink (2021)
De kartrekker, de teacher leader, de initiator, de bewegingmaker. Allemaal benamingen voor diegenen die in het onderwijs een verandering in gang kunnen zetten. Hoe zou dat eruit kunnen zien?
Lees dit artikel
Bekwaamheden en competenties op de balans – Marjan de Wit (2021)
Als jonge kind-specialist heb ik de juiste woorden en bronnen gevonden om mij hard te maken voor het jonge kind. Vanuit nieuwsgierigheid en betrokkenheid blijf ik bronnen aanboren en ben ik steeds op zoek om, in samenwerking met collega’s, jonge kinderen een vloeiende start te geven. Wat kan de beroepsstandaard daaraan bijdragen?
Lees dit artikel
Afspreken én aanspreken – Vivian van Alem (2022)
Het aanspreken van collega’s op hun gedrag kan lastig zijn. Maar het stimuleren van een professionele houding is niet alleen de taak van de schoolleider. Ook als directe collega kun je op een professionele manier lastige kwesties onderling bespreekbaar maken.
Lees dit artikel