Kunst & Cultuur
08/06/2020
Leestijd 3-5 minuten

Sprookjes en fabels

Er waren eens ... sprookjes en fabels die al heel erg lang bestaan. Mooie vertellingen met een moraal in het verhaal. Deze horen stuk voor stuk bij ons Nederlandse cultureel erfgoed. Ze laten kinderen verwonderen. En blijven ons hele leven bij. Gelukkig zijn ze nog altijd inspiratie voor schrijvers van boeken en daardoor leven ze nog lang en gelukkig!

De kracht van jezelf zijn
Er was een man die geloofde dat alles van hem was en hij ging op pad om zijn eigendom te overzien. Fausto was zich alleen niet bewust van de kracht van jezelf zijn. Je kunt je verbazen over boeken waarin en waaraan alles klopt. Alle details! De stofomslag, de kaft, de kleur, de traditionele lithografische druktechniek, het kleurgebruik, de tekst, de inhoud en de diepere betekenis. Heerlijk en ik houd ervan. Het fortuin van Fausto is een verbeeld fabel. Goed in te zetten bij kinderen die denken door boos worden alles te kunnen bereiken. Met opvallende kunst en een indrukwekkende tekst creëerde Oliver Jeffers een indringende moderne fabel voor jong en oud.

Het fortuin van Fausto
Oliver Jeffers
€ 18,99

Wegdromen tijdens het luisteren
‘Er was een verhaal, nu heel lang vergeten. En of het nog leeft, ach wie zal het weten. Wie weet is er ergens nog iemand die luistert. En hoort hoe de wind zijn woorden nog fluistert.’ (Uit: Het vergeten verhaal.) Heerlijke luistersprookjes op rijm van Koos Meinderts en Harrie Jekkers in een mooi geïllustreerd boek. Verhalen met de jus van een sprookje waar je in kan verdwijnen, je de diepere betekenis voelt en je bij stil blijft staan. Voor kinderen die auditief zijn ingesteld, is het heerlijk om te kunnen luisteren zonder te kijken. Daarvoor is een CD bij het boek geleverd en kun je zelfs, met de techniek van nu, de sprookjes beluisteren op Spotify.

De wondereik en andere sprookjes
Koos Meinderts en Harry Jekkers
€ 13,99

Alle sprookjes in één bundel
Sprookjes zijn verhalen die helaas steeds minder aan kinderen worden verteld. Maar zo belangrijk in ons Nederlands cultureel erfgoed. Daarom is dit een boek dat in iedere groep een plekje behoord te hebben. In dit mooie boek, met gestoffeerde kaft en gouden letters, staan alle sprookjes uit de Efteling. Een plek in Nederland waar sprookjes echt bestaan! Naar de verbeelding en verwondering van kinderen met een beetje hulp van Anton Pieck. Van het nieuwe sprookje De zes zwanen tot het alleroudste Doornroosje en Sneeuwwitje, alle 38 sprookjes staan in dit boek. Natuurlijk beginnen ze allemaal met ‘Er was eens …’ en eindigen ze met ‘… ze leven nog lang en gelukkig’. Gelukkig maar.

En ze leven nog lang en gelukkig
Anton Pieck
€ 29,99

(Gender)sprookje in een nieuw jasje
Peter en de wolf is een muzikaal sprookje dat in dit boek een modern jasje heeft gekregen. Een sprookje over jezelf durven zijn, dapperheid en verdraagzaamheid. Het verhaal start met Peter. Een jongen die bij zijn opa woont en die houdt van meisjesdingen. In de trouwjurk van zijn moeder loopt hij het bos in. Mooi om te zien hoe de dieren het mens zien en niet zijn gender. Het vogeltje, de eend en de wolf uit het originele verhaal leiden ons samen met Petrova verder door het sprookje. Waarin de trouwjurk gebruikt wordt voor het vangen van de wolf. ‘Ik ben trots op je, jongen.’ ‘Meisje’, verbetert Peter hem. Opa glimlacht breed. Zijn oude oogjes glinsteren. ‘Kom hier, mijn kleine, lieve, dappere meid.’

Petrova en de wolf
Bart Demyttenaere
€ 15,95