Profile

HJK draait om de wereld van het jonge kind

Logo categorie
Knutselen
07/10/2025
Leestijd 2-3 minuten
Geschreven door Anouk Verheijen

Aan de slag met… plastic zakken

In de reeks ‘Aan de slag!’ laten we verschillende materialen spreken. Wat kun je met het materiaal doen, waarom zou je het gebruiken en hoe gebruik je het binnen een thema? Laat je inspireren door deze rubriek en de materialen die we centraal zetten.

Welk materiaal?

  • plastic zakken (groot en klein)
  • touw
  • plastic of houten diertjes

Waar?

Buiten

Wat?

Vliegen met plastic zakken

Prikkel de nieuwsgierigheid

Geef plastic zakken aan de kinderen tijdens het buitenspelen. Van boterhamzakjes tot aan een vuilniszak. Laat ze vrij om te experimenteren en het materiaal te verkennen. Jij observeert.

Als ze de zakken laten fladderen in de wind, experimenteer dan samen of een klein zakje even ver wegwaait als een grote plastic zak. Vliegt een kleiner zakje hoger of lager dan een grote vuilniszak? Benoem wat je ziet gebeuren. Gebruik woorden als zweven, groot, klein, zwaar, licht, hoger en lager. Stimuleer de kinderen te tellen hoe lang het neerdalen van een zak duurt.

Aan de slag!

Nadat er is geëxperimenteerd met de plastic zakken, is het tijd om het prentenboek De fantastische vliegwedstrijd van Tjibbe Veldkamp voor te lezen. Dit verhaal neemt de kinderen mee naar een vliegwedstrijd voor vogels. Na het voorlezen laat je de kinderen vliegende voertuigen knutselen met plastic zakken, touw en diertjes. Gebruik een afbeelding van een luchtballon als voorbeeld of bekijk de voertuigen in het prentenboek nog eens. Stimuleer de kinderen om tussendoor te testen. Kan het voertuig al zweven/vliegen? Zijn de diertjes niet te zwaar? Wat zou een oplossing kunnen zijn? Heb je nog andere materialen nodig?

Doe voor hoe je de diertjes aan het voertuig knoopt met het touw. Daag ze uit om met hun creaties buiten een echte vliegwedstrijd te houden, net als in het verhaal. Zet doelen als meten en tijd in bij het spelen. Hoe ver vliegt een voertuig, kunnen ze dit vooraf schatten? Hoe meet je de afstand? Wie is er eerste, tweede of derde? Laat ze vooraf spelafspraken maken, is degene van wie het voertuig dat het hoogst vliegt de winnaar of wie het verst komt?

Waarom?

Door de plastic zakken eerst te onderzoeken, ontdekken de kinderen dit materiaal. Hoe voelt het? Welk geluid maakt het? Verschillende zintuigen worden geprikkeld. Het knutselen van de voertuigen, waarbij de kinderen knippen, plakken en knopen, draagt bij aan de ontwikkeling van de fijne motoriek. Het prentenboek zorgt voor een nieuw spelimpuls, waarbij het verhaal nagespeeld kan worden. Bij samenspel vindt er interactie plaats, wat mondeling taalgebruik bevordert en de woordenschat vergroot.

Meten kunnen de kinderen doen met handen en voeten. Of bied ze een meetlint aan, waardoor ze in aanraking komen met termen als centimeter en meter. Ze leren daardoor begrippen als lengte en afstand beter kennen.

Tip
Laat de materialen daarna nog een tijdje liggen. Zo kunnen de kinderen nog meer experimenteren en hun creaties verbeteren.

We zijn erg benieuwd hoe jullie deze materialen gebruiken in de groep en waarom! Deel je idee online en tag ons (@vakbladhjk).

Anouk Verheijen

Anouk Verheijen is leerkracht in groep 1-2, Jonge Kind specialist en coördinator Onderzoekend en Ontwerpend leren.