Creatief met… deksels
De rubriek Creatief met… nodigt je uit om kinderen op een speelse en ontdekkende manier te laten leren met alledaagse materialen en de ontwikkelingsmaterialen uit de klas. Ze zijn op verschillende manieren in te zetten, doelgericht en effectief, binnen diverse ontwikkelingsdomeinen.
Welk materiaal?
Deksels van verschillende potten, met daarop geschreven cijfers.
Waar?
Op het schoolplein of in het klaslokaal
Doel?
Rekenen: getallen herkennen en getalbegrip ontwikkelen
Waarom?
De getalkennis van kleuters is een sterke voorspeller van hun latere prestaties in rekenen én lezen (Duncan e.a., 2007). Des te meer reden voor leerkrachten om actief te werken aan de reken-wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen. In de kring, tijdens de speel-werkles, maar zeker ook tijdens het buiten spelen. Denk hierbij aan rijke rekencontexten, betekenisvolle opdrachten en interactief leren met spel als hulpmiddel.
Wat?
Verzamel zoveel mogelijk deksels van groentepotjes en potjes van broodbeleg. Deze zijn gemakkelijk te vervangen, dus het is niet erg als er eentje kwijtraakt.

Hoe?
- Schrijf met een watervaste stift de getallen van 1 tot en met 20 (of kunnen jullie verder?) aan de binnenkant van de deksels.
- Laat een paar leerlingen de deksels verstoppen op het schoolplein.
- Start het spel met een rekenprobleem: “Oh nee, de getallenlijn is niet compleet!”
- De kinderen gaan op zoek naar de deksels en leggen ze op de juiste plek.
- Observeer en stel gerichte vragen om inzicht te krijgen. Hoe is de herkenning van getalsymbolen, volgorde en inzicht in de getallenlijn? Beheerst een kind de buurgetallen en tot hoever kan het tellen?
Tips
- Leg het prentenboek Mijn leuke telboek van Richard Scarry bij de deksels. Dit stimuleert kinderen spontaan naar een stap in de zone van naaste ontwikkeling.
- Laat de kinderen zelf een ganzenbordspel maken met de deksels. Voeg pionnen en dobbelstenen toe om extra rekendoelen te stimuleren.