Profile

HJK draait om de wereld van het jonge kind

Columns
20/12/2021
Leestijd 2-3 minuten
Geschreven door Emilie Groot-Kete...

Zorg jij (ook) voor jezelf?

Professionals in onderwijs en opvang zijn gewend voor de ander te zorgen. In de focus en aandacht voor de ander, kun je jezelf soms uit het oog verliezen. Hoeveel tijd besteed jij aan ‘jezelf’? En vooral: hoe schenk jij aandacht aan zelfzorg binnen jouw werkomgeving?

Save the children

Emilie Groot-Ketelaars

Als onderwijsadviseur hoor en zie ik dat het personeelstekort, de werkdruk en veranderende richtlijnen het niet gemakkelijker maken om écht in verbinding te blijven met je passie en drijfveren. Onderzoek naar arbeidsomstandigheden (NEA, 2020) toont aan dat ruim vier op de tien leerkrachten zich ten minste enkele dagen per maand leeg voelt aan het einde van een werkdag. Aandacht voor welbevinden van kinderen is vanzelfsprekend, maar geven professionals ook genoeg aandacht aan het welbevinden van zichzelf? Hoogleraar vitaliteitsmanagement Van Vuuren (2019) beschrijft dat zelfzorg en zelfleiderschap een gezamenlijke verantwoordelijkheid zijn van werknemers en werkgevers, waarbij structureel aandacht is voor ‘draagkracht vergroten’ en ‘draaglast verminderen’.

Balanceren en flow
Leren balanceren tussen draagkracht en draaglast begint met bewustwording en brengt je (terug) in flow. In flow (Bommerez, 2017) zijn we totaal aanwezig bij onszelf en de ander, en gaan we met hart en ziel op in dat wat we doen. Heb jij zicht op de momenten waarop jij flow ervaart tijdens je werk? Welke flowroutines zet jij in om goed voor jezelf te zorgen? Uit gesprekken die ik met pedagogisch medewerkers en leerkrachten voerde, blijkt dat flowroutines in hele kleine dingen kunnen zitten, variërend van:
• een positieve intentie aan het begin van de dag;
• met aandacht je thee drinken;
• een pauze- of vergaderwandeling;
• een diepe zucht en bewust(er) ademen;
• sporten met collega’s;
• met de kinderen tijd maken voor ontspanning via een relaxverhaal of yoga-oefeningen.

Rust in jezelf
Weet jij van jezelf wanneer jouw draaglast te groot wordt? Door te luisteren naar de signalen van ‘je eigen lijf’ en ‘je innerlijke stem’ leer je jezelf beter kennen. Dat kan door dagelijks korte incheckmomenten te plannen met aandacht voor je gedachten en gevoel. Vraag jezelf:
• Klopt het wat ik mezelf vertel?
• ‘Moet’ ik dit nú doen?
• Wat heb ik nú nodig?

Deze aandacht voor je mindset en persoonlijke grenzen geven je ‘innerlijke criticus’ rust. Het delen en bespreekbaar maken van kwetsbaarheid en grenzen, zonder je schuldig te voelen, draagt bij aan een cultuur waar zelfzorg vanzelfsprekend is!

Ont-moeting
Kwaliteit in onderwijs en opvang begint met het investeren in ‘de mens in de professional’. Zorg dus zeker in ‘coronatijd’ dat je voor jezelf zorgt en ‘doet wat voor jou goed en nodig is’. Maak tijd voor ont-moeting met jezelf en de ander.

Emilie Groot-Ketelaars