Dagboek van een kleuterjuf in Oostenrijk #2
Spelend leren
Na een paar dagen op de Oostenrijkse Kindergarten valt één ding mij vooral op: ze geven hier geen lessen, zoals wij dat doen op de kleuterschool. Wij hebben het in Nederland met kleuters over cijfers en letters, hier leren de kinderen enkel door te spelen.
Natuurlijk is spel in ons land ook een belangrijk onderdeel van het onderwijs, maar hier in Oostenrijk is het echt de kern van het leren. Het lokaal heeft toffe hoeken, gave spellen en waardevolle materialen. Aangezien er per groep kinderen meerdere juffen zijn, is er veel tijd om met de kinderen samen te spelen. Door samen een spelletje te doen of in de huishoek een taartje te eten bij de bakkerij, leren de juffen de kinderen over tellen, kleuren, seizoenen en het weer.

Wat me ook opvalt, is dat er hier weinig aandacht is voor letters of voorbereidend lezen. Wel gaat het over hoe je je tanden moet poetsen, welke dieren er zijn en er wordt uitgebreid stilgestaan bij het belang van moederdag. Daarnaast is interesse echt leidend. Als een kind geen zin heeft in een bepaald spel, dan doet hij of zij simpelweg wat anders. Dat is voor de juffen geen probleem. Ze geloven namelijk dat leren pas lukt als het kind écht geïnteresseerd is.
Leren op het gebied van motoriek komt wel overeen met hoe het bij ons in Nederland gaat. Tijdens de gymlessen wordt er geoefend met klimmen, balanceren, rennen en gooien. Daarnaast werken ze in de klas met de assistent aan werkjes, waarbij zij er heel goed op let dat de kinderen hun schaar en hun potlood op de juiste manier vasthouden. Zo oefenen de kinderen dagelijks veel met grove én fijne motoriek.
Als een kind geen zin heeft in een spel, dan doet het gewoon wat anders
Wat ik gaaf vind om te zien, is dat de kinderen hier spelenderwijs leren vanuit interesse, en toch veel kunnen. Zo telde een vierjarig kind synchroon én resultatief zijn 32 gewonnen muntjes nadat we een spel hadden gespeeld. Heel knap! Het is mooi om te zien dat hier zo veel rust en ruimte is om te leren. Ruimte die ook gecreëerd wordt, doordat er zo veel juffen in één groep zijn. Een luxe die dit onderwijs mogelijk maakt.