Aan de slag met… takken
In de reeks ‘Aan de slag!’ laten we verschillende materialen spreken. Wat kun je ermee doen, waarom zou je het gebruiken en hoe gebruik je het materiaal binnen een thema? Laat je inspireren...
Welk materiaal?
- grote en kleine takken, liefst ‘gevorkt’
- stevige bakken met zand (of doe het in de zandbak)
- kiezelstenen
- (rood) touw of draad
Waar?
Buiten of in een bouwatelier
Wat?
We bouwen met takken
Prikkel de nieuwsgierigheid
Leg de takken op de grond. Steek er een paar in het zand. Geef de kinderen de ruimte om zelf te verkennen. Prikken ze nog meer takken in het zand? Gaan ze sporen maken in het zand met het uiteinde van een tak? Of juist het zand gladstrijken met de lange kant? Lukt het de kinderen goed om dit alleen te doen of is het fijn om samen te werken?
Sluit aan bij wat de kinderen doen en benoem wat jullie zien, horen en voelen. Gebruik hierbij begrippen als glad, ruw, afdruk, lang, kort, afdruk, stevig, buigzaam en twijgje.

Aan de slag!
Lees het boek ‘Dikke vriendjes hebben een plan’ van Ingrid & Dieter Schubert voor. Geniet van het verhaal waarin twee vriendjes een heel hoge toren bouwen. Laat de kinderen de afbeeldingen bekijken en stel daarbij de vraag: ‘Hoe bouwen de dikke vriendjes met de takken?’ Laat de kinderen verwoorden wat ze zien en laat het hen zelf uitproberen met de takken. Geef ook de kiezelstenen en het touw. Help mee als dat nodig is en stimuleer de kinderen om, net als de dikke vriendjes, samen te werken.
Verder spelen
Laat de materialen in het bouwatelier liggen of pak ze de volgende keer weer tijdens het buitenspelen. Zet het boek erbij op een mooie standaard (binnen) of kopieer en lamineer enkele afbeeldingen voor buiten. Stimuleer de kinderen om de afbeeldingen te gebruiken en verschillende technieken uit te proberen.
Je kunt het boek ook gebruiken voor het opbouwen van een verteltafel. Bijvoorbeeld met kleine takjes en twee knuffeldiertjes als de dikke vriendjes. Hoe je dat doet lees je hier: Werken met een verteltafel (pdf).
Waarom?
Door kinderen eerst zelf met de takken aan de slag te laten gaan, kunnen zij zich daarna nog beter inleven in het verhaal van de dikke vriendjes. Andersom geeft het prentenboek weer ideeën om verder te bouwen én om samen te werken.
In het boek wordt op een herkenbare manier beschreven hoe leuk samen spelen is en ook dat het niet altijd meteen goed gaat, vooral met jonge kinderen.
Een verteltafel bevordert de mondelinge taalvaardigheid en beginnende geletterdheid. Als kinderen handelend omgaan met de materialen die in het verhaal voorkomen, leren ze spelenderwijs nieuwe woorden en zinnen.
We zijn erg benieuwd hoe jullie deze materialen gebruiken in de groep en waarom! Deel je idee online en tag ons (@vakbladhjk).