Inloggen
Om dit item te kunnen downloaden is een abonnement op HJK vereist. Log hieronder in of sluit direct een abonnement af.


Nummer 1 - September 2021
De kracht van erkennen
We zeggen het vaak zo gemakkelijk: erkennen. Erkennen wat er bij een kind speelt, erkennen van behoeften, erkennen van het kind zelf. Het klinkt prachtig, maar in de praktijk bl...
De cruciale rol van doelen
Steeds meer schoolteams richten zelf hun schoolcurriculum in. Ze willen zelf aan het roer staan, zodat kinderen zich optimaal én met veel plezier kunnen ontwikkelen. Werken met ...
Geef ruimte aan buitenspeelplezier
Kinderen spelen steeds minder buiten, maar niet omdat zij het buiten vervelend vinden. Het is de plek waar zij ravotten, avonturen beleven, vrijheid ervaren en plezier hebben. W...
Lerend spelen in groep 3
Bij een spelgeoriënteerde kijk op leren in groep 3 blijft het onderwijs betekenisvol. Lezen, schrijven en rekenen-wiskunde...
Kring- en bijschrijfgesprekken
Leerkrachten in de onderbouw hebben veel ervaring met kringgesprekken. In de weekendkring kunnen kinderen vertellen over h...
Aan de slag!: Samen hier
Tijd is kostbaar en er is veel te ontdekken. Na een lange vakantie start je je groep weer op. Alle kinderen en jijzelf zit...
Kind zien in lastpak
‘Ha meneer P.!’ Het overkomt R., mijn man, regelmatig. In de supermarkt, of het voetbalstadion. Een enthousiaste twintiger...
Jij doet ertoe!
Soms heb je een ander nodig om in jezelf te leren geloven. Iemand die je uitdaagt en je stapje voor stapje op weg helpt. I...
Huishouden, opvoeding én ontwikkeling
Hoewel dit boekje geschreven is voor ouders herkennen professionals vast de gedrevenheid waarmee jonge kinderen de volwass...
Voor en door het hooggevoelige kind
Als bij de negenjarige Dani hooggevoeligheid vastgesteld wordt en zij hierover geen begrijpelijke informatie kan vinden, b...
Vanuit visie Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Spullen, wat verstaan we daar precies onder? Wat kun je ermee in de onderwijspraktijk en wat is de waarde ervan?