Aan de slag met … STOF
In de reeks ‘Aan de slag!’ laten we verschillende materialen spreken. Wat kun je met het materiaal doen, waarom zou je het gebruiken en hoe gebruik je het binnen een thema? Laat je inspireren door deze rubriek en de materialen die we centraal zetten.
Welk materiaal?
- Lappen van verschillende soorten stof
- Oude kleding
Waar?
Binnen of buiten
Wat?
Ontdek, speel en maak met stof
Heb je oude kleding of lappen stof op zolder liggen? Vraag ook ouders ernaar en verzamel zoveel mogelijk stoffen in verschillende kleuren. Leg ze door elkaar op een grote stapel.
Wat zien de kleuters, hoe voelt het? Wat vinden ze mooi? En wat juist niet? Is de stof sterk of kun je het makkelijk scheuren? Herkennen ze de stof? Denk aan jeansstof en hun spijkerbroek. Dik velours van een gordijn, enz. Waarvoor zou je de stof kunnen gebruiken? Kijk of ze de stoffen gaan sorteren op kleur, structuur, dikte of soort. Help de kinderen eventueel op weg door te benoemen wat je ziet en hoort.
Geef tijd en ruimte voor spel!
Heb je grote lappen, dan is de kans groot dat een kind eronder verdwijnt en een spook wordt. Of dat kleuters er samen een tent van gaan bouwen. Laat ze hun gang gaan. Gebruik deze kans om te zien welk spel die stoffen oplevert. Kap het spel niet te vroeg af. Wie speelt welk spel? Wat doen ze met de stof en waarin veranderen de lappen?
Daag de kinderen vervolgens uit om van de stof landschappen te maken. Laat ze zelf extra materiaal verzamelen zoals poppetjes, auto’s, dino’s, enz. Sluit aan bij het prentenboek dat je hebt voorgelezen of een verhaal dat ze zelf willen maken. Praat samen over wat ze hebben gemaakt.
© Uitgeverij Leopold
Boek
Laat je inspireren door het prentenboek Nog 100 nachtjes slapen van Milja Praagman. In dat verhaal maakt de hoofdpersoon een prachtige slinger van verschillende stoffen. Het zorgt voor een bonte verzameling aan kleuren en texturen. Dat kunnen jullie toch ook? Aan de slag! Knippen maar!
Waarom?
Door met verschillende stoffen aan de slag te gaan, worden verschillende ontwikkelingsgebieden aangesproken. De kinderen gaan met al hun zintuigen aan de slag: wat zien ze? Wat voelen ze? Wat ruiken ze? Het zelf bedenken wat ze met de stof gaan maken, prikkelt de fantasie en vindingrijkheid van de kinderen. Ze worden uitgedaagd iets te bedenken en de problemen op te lossen die ze tegenkomen.
Maak je de koppeling met een prentenboek? Bied dan ruimte om het verhaal te verwerken en op verschillende manieren terug te laten komen. Goed voor de woordenschat en het verhaalbegrip.
Knippen van stof en het weer aan elkaar bevestigen, vraagt wat van de fijne motoriek. Het is een lastige klus. Maar door het veel te doen, zal het steeds beter gaan.
We zijn erg benieuwd hoe jullie deze materialen gebruiken op de groep en waarom! Deel je idee online en tag ons (@vakbladhjk).
Denise Bontje is gespecialiseerd in taal, media en spel. Als mede-eigenaar van www.mediasmarties.nl is het haar missie om kinderen te laten lezen, kijken, luisteren, spelen en doen. Ze is ook redactievoorzitter van HJK.