Slimme ganzen
Het ganzenbordspel tot lering en vermaak
In de zestiende eeuw was ganzenbord vooral een ontspannend spel voor adellijke kinderen. Vanaf de zeventiende eeuw werd het spel gebruikt om de jeugd iets te leren. Tegenwoordig kan het bordspel als speels leermiddel doelbewust opgenomen worden in het onderwijscurriculum. Ga dus lekker een potje spelen!
Door het samen maken en spelen van bordspelen wordt bij kinderen, de denk-, reken- en taalontwikkeling bevorderd (Riley & Burrell, 2007). Als bij het maken en spelen deze ontwikkelingsdomeinen van kinderen specifiek en doelbewust worden aangesproken, kun je op een andere manier bij de kerndoelen van het onderwijscurriculum aansluiten. Joke de Hoogh, NT2-leerkracht op Montessorischool De Regenboog in Amsterdam, schetst de vele mogelijkheden van en variaties op het oeroude spel ganzenbord voor het gebruik op school en thuis om de doelen die de brede ontwikkeling stimuleren op een speelse manier in te vullen. Denk aan cognitieve doelen op het gebied van taal en rekenen, emotionele ontwikkeling als het gaat om het omgaan met successen en teleurstellingen, 21-eeuwse vaardigheden als samenwerken, zelfregulering in de vorm van op je beurt wachten, enz.