Inloggen
Om dit item te kunnen downloaden is een abonnement op HJK vereist. Log hieronder in of sluit direct een abonnement af.


Leefruimte voor kleuters
De klas is een belangrijke leefruimte voor kleuters. Leerkrachten brengen er processen op sociaal, emotioneel, motorisch, cognitief en kunstzinnig gebied tot stand. In die ruimt...
Hoe kleuters leren
Deskundigen uit het onderwijs, de ontwikkelingspsychologie en medische wetenschap maken zich zorgen over het toenemende aantal kleuters dat terecht komt bij de hulpverlening, om...
Doorgaande ontwikkelingslijn
We zien op verschillende plekken in het land kindcentra ontstaan waar peuterwerk, dagopvang en basisonderwijs samenwerken. Steeds vaker werken kinderopvang en basisschool ook sa...
Relatie met kind verbeteren
Als kinderen voor het eerst naar school gaan, opent zich vaak een heel nieuwe wereld voor hen. Ze leren en experimenteren ...
Wennen aan school
Kinderen zijn weerbaar. Ze zijn voorgeprogrammeerd om zich aan te passen en te wennen aan nieuwe situaties. Bij de overgan...
Thematiseren met jonge kinderen
In peutergroepen en onderbouwgroepen is thematisch werken al jarenlang een gangbare werkwijze. Toch blijken kinderen niet ...
Opbrengstgericht werken en spel
Opbrengstgericht werken en spelen gaan prima samen: als je spel inzet als leidende activiteit, dan liggen de opbrengsten v...
De hoek in!
Spelen is een ontwikkelingsinstrument bij uitstek voor kinderen die op extra ontwikkelingsondersteuning zijn aangewezen (J...
Kleuterklas inrichten
De vormgeving en invulling van een leeromgeving beïnvloeden het leervermogen (Dirksen, 2014). Hoe maak je van je kleuterkl...
Ouderbetrokkenheid door ouder-kindgesprekken
Ouder-kindgesprekken komen voort uit aandacht voor ouderbetrokkenheid. Daarom is het belangrijk om eerst nog eens goed sti...
Mijn eerste eigen (kleuter)groep
Jopke Kleemans is sinds 2020 werkzaam op basisschool Jacinta in Breda en volgde de Post HBO Jonge Kind Specialist bij Avan...