Inloggen
Om dit item te kunnen downloaden is een abonnement op HJK vereist. Log hieronder in of sluit direct een abonnement af.


Nummer 2 - Oktober 2023
Wat als handpoppen ruziemaken?
Een kleuterklas is één grote proeftuin in het leren omgaan met elkaar. De hele dag experimenteren kleuters met delen, zorgen, samen spelen en uiteraard ook ruziemaken. Hoe kun j...
‘Ik ben oneindig!’
Een groene speelomgeving verhoogt de spelkwaliteit van kinderen. Zo stelt een bos andere vragen aan een kind dan een tegelplein, en is de boom een ander speelmaatje dan het klim...
Kwaliteit voorschoolse educatie
Al sinds de jaren 90 is er voorschoolse educatie (VE) in Nederland: specifieke ontwikkelingsstimulering voor doelgroeppeuters die een steuntje in de rug kunnen gebruiken bij de ...
De Verteltas als verkentas
Bij de Verteltas als verkentas wordt alledaagse taal gestimuleerd en school- en vaktaal bevorderd. De inhoud geeft context...
Groot worden in de onderbouw
In de onderbouw van de basisschool worden leerlingen ‘groot’. Hun leerkrachten trouwens ook! Nergens in het onderwijs is d...
Aan de slag met … papier!
In deze vernieuwde ‘Aan de slag!’ laten we verschillende materialen spreken. Wat kun je met het materiaal doen, waarom zou...
Bij mij thuis
Wat heeft de Kinderboekenweek van dit jaar toch een heerlijk thema: ‘Bij mij thuis’. Bij iedereen is het thuis anders. Heb...
Boze wereld
Jonge kinderen zijn het mooiste wat deze wereld te bieden heeft. Vind ik tenminste. Al te snel sluipen er bij onze soort z...
Meer compassie
Intrinsieke motivatie centraal stellen, is volgens de schrijver veel zekerheden overboord zetten.
Veerkracht vergroten
Traumasensitief onderwijs is gericht op het vergroten van de veerkracht van alle kinderen.
Kijk naar klassenmanagement
Bij het lesgeven is er altijd een wisselwerking met de leerlingen.