Inloggen
Om dit item te kunnen downloaden is een abonnement op HJK vereist. Log hieronder in of sluit direct een abonnement af.
Nummer 8 - April 2023
Wie speelt met wie?
Je wilt het liefst dat alle kinderen in de groep met elkaar spelen, niemand wordt buitengesloten en elk kind genoeg vriendjes en vriendinnetjes heeft. Helaas is dat niet altijd ...
Observeren van ontwikkelingsvoortgang
Nu de kleutertoetsen zijn vervallen, ligt de nadruk op observatievolgsystemen. Veel leerkrachten vragen zich af hoe ze de ontwikkelingsvoortgang kunnen monitoren. Cruciale leerd...
Verminder je stress
Leerkrachten zijn meestal trots op hun werk; zien het soms zelfs als hun roeping. Toch hebben velen momenten waarop ze het niet meer zien zitten. Hoe zorg je ervoor dat je de en...
Sensopathisch spel in de klas
Tijdens sensopathisch spel spelen kinderen vaak met materialen zonder vaste vorm, zoals zand, water, verf, klei, en nog ve...
Aan de slag: Bijzonder pakketje
De wereld is veranderd in een online winkelparadijs. De kinderen van nu groeien op in een wereld waar alles te bestellen i...
Het stille kind
In een kleutergroep zitten veel verschillende kinderen. Hele drukke kinderen, hele stille kinderen en alles wat daartussen...
Sluit niet buiten
Je komt in de kleedkamer na gymnastiek, en je kleren zijn verdwenen. Een groep klasgenoten kijkt gierend van de pret naar ...
Communicatie en TOS
Hoe kan ondersteunend tekenen helpend zijn voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS)?
Schrijven zonder methode
'Lezen en schrijven doe je samen' biedt handreikingen om met actuele inzichten, vanuit interactie en zonder leesmethode, m...
Inzicht in beperkingen
Dit boek is een persoonlijk verhaal van een gezin waar drie van de vier kinderen een verstandelijke beperking met een moto...