Profile

HJK draait om de wereld van het jonge kind

Logo categorie
Sociaal-Emotioneel
07/11/2019
Leestijd 2-3 minuten
Geschreven door Lieke IJzermans

Aan de slag: Pietstokpop

Zaterdag 16 november komt Pakjesboot 12 weer aan in Nederland. En welke kleur de Pieten ook hebben, de kinderen zullen in de weken daarna volledig in de ban zijn van de capriolen en avonturen van de Pieten en de Sint. Naast veel plezier brengt deze tijd voor jonge kinderen ook de nodige spanning met zich mee. Het spelen met (stok)poppen kan hen helpen hier grip op te krijgen. Helemaal als ze de Sint- of Pietstokpop zelf hebben gemaakt.

Save the children

Binnen deze activiteit ontdekken de kinderen een (nieuwe) techniek en onderzoeken ze verschillende beeldaspecten, zoals kleur, vorm en textuur. Vervolgens kan de stokpop, als die eenmaal droog is, gebruikt worden als (poppenkast)pop. De pop kan ook mee naar de intocht!

De Pietstokpop wordt naar eigen wens aangekleed

Voorbereiding
Om een stokpop te maken, zijn de volgende materialen nodig: voor elk kind een tak, zelfgemaakte papier-maché-klei van zacht toiletpapier, vloeipapier in verschillende kleuren, veertjes en bijvoorbeeld chenilledraad, ijzerdraad, speelmais, knopen, kralen, cocktailprikkers en ijsstokjes om de Pieten ‘aan te kleden’. Als het materiaal nieuw is voor je, is het handig om eerst zelf de mogelijkheden te onderzoeken. Maak echter géén voorbeeldpop. Geef liever ruimte aan de eigen verbeeldingskracht van de kinderen.

Save the children

Thema inleiden
Je kunt de opdracht op verschillende manieren inleiden en uitdagend maken. Bijvoorbeeld door aan te geven dat Sinterklaas graag nieuwe pakken voor de Pieten wil. Zouden de kinderen hem willen helpen? Of door te vertellen dat de Sint een nóg vrolijker feest wil, met geschminkte Pieten in alle kleuren van de regenboog. Kunnen de kinderen laten zien hoe de Pieten er dan uitzien? Misschien wil Sinterklaas zelf ook wel eens een ander kostuum aan.
[tk] Zelf ontdekken
Laat de kinderen eerst de papier-maché-klei ontdekken. Laat ze erin knijpen, voelen hoe plakkerig het is en ontdekken hoe je een vorm zoals een bol kunt maken. Doe dan voor hoe je het hoofd aan de stok kunt maken door eerst een bolletje te rollen (niet te klein) en dit aan de stok te bevestigen. Als de kinderen de stok op hun stoel zetten en met hun benen de stok vastklemmen, staat die stevig genoeg om erop te werken. Vervolgens laat je zien hoe ze het lijf kunnen maken. Als de basis staat, kunnen de kinderen hun handen wassen voor de volgende stap: het aankleden van hun Sint of Piet. Omdat de papier-maché-klei goed plakt, kun je er makkelijk gescheurde stukjes papier, kraaltjes en knopen op plakken. Ook stokjes of rietjes laten zich makkelijk in de klei steken als armen, benen of staf. Laat de kinderen benoemen wat kenmerkend is voor hun Piet of Sint. Vraag aan de kinderen of ze zelf een idee hebben hoe ze de armen, de muts, de kraag of de zak voor de pepernoten kunnen maken.

Poppen en spel
Het is geen probleem als kinderen elkaar gaan nadoen. Briljante ideeën worden nu eenmaal gewaardeerd. Zet de poppen als ze af zijn in glazen flessen of een kratje, zodat deze rechtop kunnen drogen. Laat de kinderen vertellen welke kleuren ze hebben gebruikt en hoe ze de verschillende onderdelen van de pop hebben gemaakt. Als de poppen gedroogd zijn, kunnen de kinderen ze gebruiken in hun (poppenkast)spel. De prachtige Sint- en Pietstokpoppen op de foto’s zijn gemaakt door kinderen van basisschool Pendula in Tilburg. Wil je meer weten over de mogelijkheden van poppen in de klas? Het boek De magische kracht van poppen, geschreven door Hubert Stuyvaert (2013), geeft handige adviezen om met poppen te werken.

Deel jouw ervaringen!

Ben je met jouw klas aan de slag gegaan met deze activiteit? Wij zijn heel benieuwd! Deel je ervaringen en foto’s van de Pietstokpoppen naar hjk@thiememeulenhoff.nl en wie weet staat jouw bijdrage straks in HJK!