Kunst & Cultuur
23/04/2020

Kunst der verwondering

De verwondering op het gezicht van kinderen toveren. Dat is de mooiste kwaliteit van een leerkracht. Kunst heeft ook deze kwaliteit. Hoe mooi is het om deze samen te combineren in je onderwijs. Het is aan ons om kinderen kennis te laten maken met kunst. Let’s embrace those shiny eyes!

Kunst die verwondert
‘De zon straalt. De zee baadt in het licht. Duizenden tinten dansen en schitteren in het water. Ik kan de kleuren bijna ruiken. Later wil ik schilder worden. En al die kleuren vangen met mijn verf.’ Met een mooiere openingstekst kan een schrijver een boek niet beginnen. De tuin van Monet is zijn mooiste meesterwerk geworden. De schrijfster geeft je met dit boek een kijkje in het leven van de beroemde schilder Monet. Met vele soorten planten, bomen en bloemen, en natuurlijk zijn prachtige waterlelies. Vol verwondering kun je kijken naar de kleuren en vormen. Hij schildert hetzelfde wat nooit hetzelfde is. En jij als lezer kunt kijken naar deze mooie kunst, die je iedere keer weer verwondert.

In de tuin van Monet
Kaatje Vermeire
€ 15,99

Voorbereiding op museumbezoek
Prinses Arabella heeft al een hele reeks boeken met haar als hoofdpersoon. Maar deze mag in je collectie zeker niet ontbreken. Prinses Arabella gaat samen met haar prinsen- en prinsessenvriendjes naar het Arabellamuseum. Volledig gehuld in een Piet Mondriaan-jurk lopen ze samen langs allerlei kunstwerken van bekende en iets minder bekende kunstenaars. Geweldig om te zien hoe de primaire reactie van de andere kinderen is bij het zien van de verschillende kunstwerken. Maar ook hoe iedereen kunst anders kan zien en waarnemen. De poster die bij het boek bijgeleverd wordt, helpt kinderen de kunst te herkennen en laat zien wie de kunstenaar is die het gemaakt heeft. Mooi om een project over ‘Kunst’ te kunnen starten.

Prinses Arabella in het museum
Mylo Freeman
€ 16,95

Rijk aan kunst en thema’s
Wat een heerlijk katten- en kunstboek! Waarin de illustrator verschillende schilderijen van kunstenaars gebruikt en daarin katten verwerkt. Kinderen worden hierdoor in het boek meegevoerd in de wonderlijke wereld van museum en kunst. Door Tom, die met zijn oma naar het museum ging, een zijkamertje in glipte en in een heel bijzondere tentoonstelling terechtkwam. Het boek geeft je naast kennis over kunst ook kennis over de vele soorten van kattensoorten die er bestaan. Alle katten zijn gekoppeld aan een kunstenaar en kunstwerk dat ze als een jasje past. De namen die ze dragen, zijn de voornamen van de kunstenaars. Daardoor is dit boek op meerdere manieren in te zetten bij verschillende thema’s, zoals ‘Kunst’, ‘Katten’ en ‘Rekenen met prentenboeken’.

Kunst met katten
Ruth Brown
€ 14,95

Op bezoek bij Rembrandt
Natuurlijk is bij elk schilderij van Rembrandt een officieel, kunsthistorisch verhaal te vertellen, maar tot op de dag van vandaag nodigt hij ons uit onze eigen associaties te maken bij zijn schilderijen. Heerlijk om te zien hoe bekende kinderboekenschrijvers in de meesterwerken van Rembrandt uit het Rijksmuseum zijn gedoken. Ieder met hun eigen verhaal bij een bekend of minder bekend werk van een van de grootste kunstenaars van de 17e eeuw. Het laat je op een nieuwe manier kijken naar de prachtige schilderijen. Zo krijg je een kijkje achter de schermen bij De Nachtwacht. De figuren komen tot leven en in de beleving gaat het schilderij nog meer leven. Wonderlijk!

Het grote Rembrandt voorleesboek
Koos de Wilt
€ 22,99