Op ontdekkingsreis met de Bee-Bot

pp.28-31_Van Bakel en Van den Boogaart_HJK januari 2018_Foto 3De Bee-Bot is een lief, vrolijk robotbijtje op wieltjes. De Bee-Bot heeft een grote aantrekkingskracht op kinderen. Dit ervaarden wij als auteurs van dit artikel bij het introduceren van de Bee-Bot in een kleuterklas. Wat een enthousiasme: de kinderen enthousiast, wij enthousiast! We raakten geïnspireerd en zagen legio mogelijkheden om kleuters spelenderwijs te leren programmeren. Hoe kun je dat als kleuterleerkracht doen?

De Bee-Bot is eenvoudig te bedienen met de pijltjestoetsen bovenop zijn rug, waardoor commando’s kunnen worden ingevoerd: naar voren, naar achteren, draai naar rechts en draai naar links. Wij ervaren dat het spelen met de Bee-Bot het probleemoplossend vermogen, kritisch denken, communiceren en het ruimtelijk inzicht bevordert en dat het samenwerkend leren wordt gestimuleerd. Alle 21e eeuwse vaardigheden komen tijdens de ontdekkingsreis met de Bee-bot aan bod.

Experimenteren en ontdekken
We zetten de Bee-Bot in de kring en kijken wat er gebeurt. De kinderen drukken willekeurig op de toetsen en genieten van de actie die dit teweegbrengt. De Bee-Bot rijdt alle kanten op en draait volop rondjes. Hilariteit alom! Dit proces herhaalt zich enkele keren. De kinderen ontdekken gaandeweg dat het indrukken van de toetsen verband houdt met de bewegingen van de Bee-Bot. Het is belangrijk dat de kinderen tijd en ruimte krijgen om te ontdekken. Trial en error. De wereld al onderzoekend ontdekken, is een natuurlijke houding bij kleuters. Daarom mag experimenteren niet ontbreken. Maar hoe kom je tot een rijke leeractiviteit?

Taxonomie van Bloom
De Taxonomie van Bloom is een manier om aan de criteria voor een rijke leeractiviteit te voldoen, door bij het ontwikkelen van lessen of projecten vragen en opdrachten op te nemen die een beroep doen op de verschillende denkordes. Het verschil tussen ‘lagere orde denken’ en ‘hogere orde denken’ is weergegeven in de Taxonomie van Bloom, waarin zes niveaus worden onderscheiden: onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren. Bij een rijke leeractiviteit worden meerdere niveaus aangesproken.

Wil je verder lezen maar heb je nog geen abonnement? Klik dan hier.
Heb je een abonnement en wil je digitaal verder lezen? Klik dan hier.